Blog van dinsdag en woensdag - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Werkgroep Ethiopie - WaarBenJij.nu Blog van dinsdag en woensdag - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Werkgroep Ethiopie - WaarBenJij.nu

Blog van dinsdag en woensdag

Door: Harmen en Beun

Blijf op de hoogte en volg Werkgroep Ethiopie

16 Oktober 2014 | Ethiopië, Debre Zeyit

Na een overheeeeerlijk weekend moeten we weer plankgas aan de bak. Ondanks dat wij een heel weekend gerelaxed hebben, is er toch wat gebeurd op de school. De keuken is geplaatst! Het ziet er goed uit, alleen de afvoer moet nog aangesloten worden. Daarnaast is de kitrand ook niet om over naar huis te schrijven. Maar voor Ethiopische begrippen is het een best keukentje. Voordat iedereen het goed en wel beseft, duikt Beun met een syfonnetje het keukenkastje in. Na een kwartier prutsen met de verkeerde materialen lukt het toch om het hele zooitje waterdicht te moffelen. Siemen zaagt en schaaft de laatste hand aan de nieuwe tafel voor de staffroom, deze tafel is inmiddels zo sterk geworden dat je er gerust een container op kan zetten. Harmen begint aan het resterende timmerwerk voor de staffroom en zaagt er lustig op los, na een kwartier geassisteerd door Robert, Klaas en Mirjam zijn inmiddels zeer bedreven geworden in het schilderen van allerlei objecten en dingen. Iris draagt ook haar kwastje bij maar produceert in de middag ook nog een paar gordijnen, de dames zijn heeeeeeeerlijk aan het naaimachienen. Leen en Toos gooien potten verf om, in een poging om Grade 6 en 7 blauw te krijgen. Kortom een heerlijke prutsdag in het zonnige en warme Ethiopië.

Toen na een dinsdagmiddagborreltje zijn wij hotelwaarts geschreden. Daar hadden wij best honger gekregen en bestelden wij na een lekker douchemomentje wat te knagen. Iris had bedacht dat ze vegetables (groenten voor de Alblasserwaarders onder ons) bij haar Gordon blue wilde. Dat had de ober het enigszins verkeerd begrepen. Die had namelijk voor ieder lid van de groep groenten bij het gerecht geserveerd. Dit werd natuurlijk door iedereen wel gewaardeerd, en er werden snel nog even Franse frietjes bij besteld. Toen wij dachten dat de dinsdag ten einde liep, kwamen wij op het heeeeeeerlijke idee om nog even een alcoholische versnapering te nuttigen op het balkon aan de wegkant van het hotel daarbij vergezeld door een paar potjes volstrekt eerlijk gespeelde Uno, ook wel christelijk kaarten genoemd. Leen was in een goede bui en dacht even een lekker flesje Afrikaanse witte wijn te bestellen, maar ook hier was er weer sprake van een miscommunicatie. Er werd een soort rode wijn geserveerd wat genuttigd moest worden met cola, wat uiteraard ook heeeeeerlijk was. En omdat wij de ober niet voor zijn hoofd wilden stoten hebben wij dit maar lekker soldaat gemaakt. Toen we na 88899 potjes Uno zo onderhand weggekeken werden, besloten we om toch maar ons bed of voor sommigen broodplank op te zoeken. Wij waren allen zeer beneveld en sliepen als stokbroodjes op een broodplank.

Het was weer woensdag geworden, en in de 1e ure (bijbelse tijd) schaarden wij ons allen aan het ontbijt. Anke is vandaag 47 jaar geworden (en geen 48)!!!!!! Harmen, Robert, Klaas en Siemen gaan gezamenlijk verder aan het bouwen van kasten, bureau’s en banken. Iris maakt een begin met het maken van de kussens om dit alles tot een gezellig geheel te maken. Loes toont zeer goede inzet met het beitsen van enkele meubels. Anke en Bets nemen weer plaats achter de naaimachine.

Vandaag maakt Grade 2 een “schoolreisje” naar Maranatha-farm en Alpha-farm. Twee boerderijen met Nederlandse eigenaren. Toos, Leen, Mirjam en Iris besluiten hier mee mee te gaan. Om 09.30 uur vertrekt de bus met hierin 35 kinderen en 6 volwassenen, wat een heel gestouw is. Op de kippenboerderij krijgen de kinderen een rondleiding en mag een van hen een kip vasthouden. De Nederlandse Nathan wil dit wel, wat een heel mooi gezicht geeft met allemaal donkere koppies om hem heen. Tenslotte eten ze een heeeeeerlijk vers gekookt eitje. Het blonde haar van Iris en Mirjam vinden de kinderen reuze interessant en brengen hier nieuwe ei-gel op aan. Dit is uiteraard een prachtig gezicht! Op Alpha-farm wordt een rondleiding gegeven langs schapen, varkens en koeien. Hierbij wordt maar al te graag een hand van Iris en Mirjam vastgehouden; wat gerust op een ruzietje uitloopt. Na de rondleiding nuttigen de kinderen hun lunch met een glaasje verse melk. Voor de gasten zijn er stapels pannenkoeken met stroop. Heeeeeeeeeeerlijk! Op de terugweg naar school wordt er luidkeels gezongen: “Old Mc Donald’s had a farm hiiiiaaaaaaaahiiiiiiaaahooooooooooooo!” Een geslaagde ochtend!

Intussen is er niet stil gezeten en is er door de rest van de groep hard door gewerkt. Na gedane arbeid is het goed rusten. Dit doen we dan ook met een gezellige koffieceremonie en Ethiopische cake ter gelegenheid van Anke’s verjaardag waarbij vele cadeaus van de plaatselijke souvenirwinkel uitgepakt worden. Om half 6 gaan we richting hotel, waarin er van ons verwacht werd in een kwartier gedoucht en wel weer klaar te staan om naar de volgende prachtige locatie te gaan. Dit was niet overdreven! Een luxe oord met mooi uitzicht; net een filmsetlocatie! We vulden hier onze magen met onder andere mixed grill en de nodige flesjes St. George.

Bij terugkomst in het hotel was iedereen versleten, behalve Toos en Leen. Zij hebben flink zitten geiten met de ober onder het genot van (uiteraard!) een wijntje.

• 16 Oktober 2014 - 11:31

Annelie:

Wat héééérlijk om die verslagen van jullie te lezen en de prachtige foto's te zien!
    Allereerst een hartelijke verjaardagsgroet voor tante Anke, dat moet een bijzondere verjaardag zijn geweest ;)
    Dat met die miscommunicatie is zeer herkenbaar, evenals dat Hollands haar vrij bijzonder schijnt te zijn. Is jullie nog niet gevraagd je haar af te scheren voor een zusje, dochter of nicht?
    Let goed op jezelf en elkaar, we blijven bidden voor een behouden thuiskomst. Geniet er nog even van!

• 16 Oktober 2014 - 12:06

Jantine:

Hoi,hoi,

Erg leuk om jullie verhalen te lezen! En er is ook niets nieuws onder de zon: mn vader die heerlijk ligt te ronken tijdens de kerkdienst (haha). Nog veel plezier de laatste dagen met elkaar! En Gods zegen,Jantine

• 16 Oktober 2014 - 12:11

Anita:

Wat een leuke foto's en jullie beleven echt veel! Geniet er nog van de komende dagen. Hier regent het ;(

• 16 Oktober 2014 - 13:15

Willy:

Nou t is allemaal weer geweldig zo te lezen en geniet er nog even van want nu gaat het weer aardig opschieten.Anke nog heel erg hartelijk van harte ontzettend gefeliciteerd met je verjaardag hoor.

• 16 Oktober 2014 - 13:37

Riet:

Wat een leuk verslag om te lezen we leven met jullie mee,en wat een mooie foto;s Robert met de kleine Ruth prachtig om te zien.we begrijpen dat er nog hard wordt gewerkt want dit is de laatste dag.Ook Anke nog Gefeliciteerd met de 47e verjaardag en morgen die van Janneke veel plezier met alles en een goede terug vlucht gewenst.
    Karel en Riet Ruitenberg

• 16 Oktober 2014 - 15:43

Magda:

Wat een geweldige tijd hebben jullie toch daar,
    Wat een schitterende foto s, beun en ruth, vertederend.
    Iris bij de kapper, geweldig, Anke, nog van harte gefeliciteerd, waar is je feestmuts???
    We hopen elkaar zaterdag weer te zien,
    Hartelijke groet

• 16 Oktober 2014 - 15:52

Oma Baars Van Mirjam:

Hartelijk dank voor jullie mooie verslagen en wij hopen dat jullie een fijne terug reis mogen beleven. Tot ziens Oma Baars

• 16 Oktober 2014 - 19:42

Gerda Vlot:

Hallo allemaal,

Wat is er veel werk verzet door jullie.
    Leuke foto's met de kinderen en
    een gezellige verjaardag.

Erg leuk om de belevenissen te lezen en
    de foto's te zien.

Nog een paar dagen genieten, veel plezier.

Lieve groeten, opa en oma vlot

• 16 Oktober 2014 - 20:56

Teuni:

Hoi allemaal

Erg leuk om de verhalen en de foto's te zien.wat jullie daar allemaal doen.en toos met de schildpad op de foto succes nog allemaal.en een fijne terug reis.

groetjes liefs van teuni

• 16 Oktober 2014 - 21:29

Wil Van Kampen:

Beste werkgroepers,

Jullie zijn inmiddels bekende Nederlanders geworden en jullie verhalen worden ook buiten de grenzen van Hardinxveld gelezen tot in Barendrecht. Fijn dat jullie de kinderen van Ethiopië een warm hart
    toedragen, dat kun je zien op de foto van Beun en Ruth!
    Goede thuisreis gewenst!

• 16 Oktober 2014 - 21:58

Theo En Greetje:

Leuk om te lezen wat jullie zoal meemaken en natuurlijk welke klussen jullie klaren.
    Wij wensen jullie een goede terugreis toe.

Theo en Greetje van den Herik

• 16 Oktober 2014 - 22:39

De Mannen Van 24:

Geweldig wat jullie mee mogen maken mensen!
    Anke en Janneke: nog van harte gefeliciteerd.
    We kijken uit naar zaterdag. Het zal weer wennen zijn na 2 mooie weken! Heb nog een fijne dag een goede terug vlucht!

PS: Is de reünie al gepland??