Verslag van twee klusdagen - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Werkgroep Ethiopie - WaarBenJij.nu Verslag van twee klusdagen - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Werkgroep Ethiopie - WaarBenJij.nu

Verslag van twee klusdagen

Door: Leen en Bets

Blijf op de hoogte en volg Werkgroep Ethiopie

09 Oktober 2014 | Ethiopië, Debre Zeyit

Woensdag 8 oktober.

De dag begint zoals iedere morgen. Om 7 uur ontbijt, een ieder had de oogjes weer open. Er waren er die op zoemvliegenjacht waren geweest. Om 8 uur allemaal weer in de bus, onderweg even melk gekocht en daar naar de school. Elke morgen een hele drukte voor de poort van de school,maar onze chauffeur wil daar toch doorheen wringen, maar nu waren we wijzer, bus buiten de poort en wij lopend naar de school. Nederig te voet,en zo hoeven we steeds niet als ere gasten te worden behandeld. Eerst even kinderen tellen, elke morgen weer een mooi gezicht, ruim 300 kinderen en kinderen, en bijna allemaal in uniform.

Een van de klussers hield zich natuurlijk niet aan de huisregels,vergat zijn schoenen te verwisselen met zijn werkschoenen. Maar goed dat hij zijn vrouw bij zich had. Zo zwierven we allemaal weer uit over de compount, zo begint een ieder aan zijn klus waar hij de vorige dag mee gestopt is. We hadden gelukkig stroom, en dat is al heel wat. Siemen met zijn meubels, Robert en Harmen met technisch onderhoud,Toos en Leen bestijgen weer hun klimgereedschap om te gaan schilderen. Klaas, Mirjam en Iris gaan verder om de staffroom een ander kleurtje te geven en de overige dames maken zich nuttig achter het naaimachien en spelen met naald en draad. Tussendoor drinken we koffie verzorgd door onze barjuffrouw, Tante Bets.

Om circa 1 uur gaan we lunchen, altijd weer een gezellig moment.Na een geestelijke ondersteuning door ons opperhoofd gaan we nog een paar uurtjes klussen. De bus staat weer gereed,en om circa 15.30 uur, vertrekken we richting Maranatha farm. Dit is een bedrijf dat lang geleden is opgezet door Gert van Putten,voor ons allemaal een onbekende, maar Gert is een van de grondleggers geweest vann veel Nederlandsch projekten in Ethiopie. Alleen de weg er naar toe is al een belevenis. Putten bulten, hobbels ,diepe sporen,bergen met grond, stenen en wat je verder maar kunt bedenken bij een slecht wegdek. Eenmaal daar aangekomen, kakelen ze de oren van je hoofd. 70.000 kippen,wat een volk. Elke dag worden er ruim 50.000 eieren met handje geraapt.Maranatha farm heeft een dubbele doelstelling. Een bedrijf om te oogsten, maar tevens ook een bedrijf om elkaar het Evangelie door te geven. De manager op dit bedrijf is hierin een gedreven persoon,die ons met veel plezier zijn bedrijf laat zien. Zijn vrouw verwelkomt ons met koffie en lemonade. Vervolgens worden we ook nog verrast met een schitterend uitzicht over het mooie landschap van die streek. Tijdens de koffie kreeg onze Toos het opeens op zijn heupen.Toos had niet in de gaten, dat een stoel met 4 poten wel allemaal op de grond moeten rusten om overeind te blijven. Maar Toos dacht daar anders over, en hup, daar ging Toos met een enorm salto met stoel en al achter over de struiken in. Toos dacht even dat hij al op Schiphol aankwam. Gelukkig had Toos geen verwondingen maar de stoel wel.

Later op de avond nog een wandeling naar het restaurant van hotel Tommies. Na een Grill kip steak met koude frites om circa half negen naar ons Hotel. De jeugd heeft zich nog een poosje vermaakt op hun kamer en de oudjes van het stel maken nog even een flesje wijn soldaat. Zo kunnen we terug kijken op een produktiefe en een gezellige dag met elkaar. Om circa half twaalf waren we allemaal in diepe rust.

Donderdag 9 oktober.

De dag begon zoals alle andere dagen tot nog toe zijn verlopen, om 7 uur weer aan ons ontbijt. Voor de verandering hadden we weer vaatdoekjes en pancakes bij ons ontbijt. Maar niet zeuren je bent in Etheopie,en daar is alles anders. Vanmorgen niet met de bus, maar in de “ Badjas’’.Eerst onderhandelen over de prijs en dan rijden maar. Toos had het natuurlijk weer goed bekeken en kroop bij twee van onze liefste vrouwen in de badjas. Met gevaarlijke snelheid en diverse behendigheids testen kwamen we weer heelhuids bij de school aan. Onze darmen zaten inmiddels wel in onze neusgaten. Toen alles weer op zijn plaats was gezakt zijn we weer aan de klus gegaan. Vandaag een hele klusdag zonder uitstapjes, maar wat wil je vanaf morgen heeft Mark een trip georganiseerd van 4 dagen. Het programma ziet er goed uit, we zijn zeer benieuwd.

Tante Bets heeft vandaag wel een wasdag georganiseerd voor de kleren van onze groep. Haar dochters waren in de veronderstelling dat dit gebeurde aan een rivier voorover op je knieen aan de rand van het water. Gelukkig niet want daar zijn wel krokedillen. Het zou toch jammmer zijn als ze wordt opgepeuzeld. De klussen lopen goed en we liggen goed op schema.

Na de lunch – bestaande uit plaatselijke injerra’s – bezoeken Loes, Bets, Anke en Teus een muziekles. Gegeven door Janneke. De rest van de groep klust ijverig door.

Onze volgende blog volgt na het weekend waarin we veel van Ethiopie hopen te zien.

Hartelijke groeten namens de hele groep,
Leen en Bets.

• 09 Oktober 2014 - 17:45

Eric En Anita:

We wensen jullie een heel fijn weekend! Gezellige blogs.

• 09 Oktober 2014 - 17:51

Fam Hofman:

Na zo,n drukke week even ontspannen,een fijn weekend gewenst

• 09 Oktober 2014 - 18:29

Magda:

Gezellige blog weer.
    Geniet van jullie vrije weekend,
    Magda

• 09 Oktober 2014 - 20:04

Willy:

jongens ik heb net vanmiddag bij de vorige blog geschreven, ja ..en nou weet ik nix te schrijven.

• 09 Oktober 2014 - 21:46

Marius:

Mooi om over jullie belevenissen te lezen en ook over al het werk dat er wordt verzet. Super! Heel veel suc6 en vooral ook heel veel zegen verder! Marius

• 09 Oktober 2014 - 22:19

Nico:

Mooi verhaal Leen en Bets,

Leuk om ieder van jullie deze ´Ethiopië column´ te zien vullen.
    Heb met elkaar een mooie safari het weekend en kom weer heelhuids terug.

Veel plezier!

• 09 Oktober 2014 - 22:33

Henk En Jeanet:

Het was weer een gezellige mail van jullie! We zouden zo wel even om het hoekje willen kijken. Geniet van dit alles! Iedereen de hartelijke groeten!

• 10 Oktober 2014 - 10:15

Henriëtte (zus Van Janneke):

Hallo allemaal,

De meeste van jullie heb ik ooit wel eens gezien op een Ethiopië-avond in Hardinxveld of Terwolde.
    Wat verrichten jullie veel goed werk.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik door het lezen écht heimwee krijg!!! Vorig jaar met Kerst en de jaarwisseling hebben wij met onze drie jongens Eth. bezocht. En geklust. Zie speelhuisje!!
    en honderd andere dingen. En ik op de naaimachine. Wat leuk allemaal.

Ik wens jullie een goed verblijf! en fijne dagen! Ik ben benieuwd waar jullie heen gaan, het is zóó leuk als je zo veel herkent.

Succes met alles! Groet Janneke, Mark en Loïs van ons uit Doetinhem!!

• 10 Oktober 2014 - 16:35

Corry En Herman Gerritsen, Ouders Van Mark :

We hebben de verslagen met belangstelling gelezen en begrijpen, dat jullie veel werk verzetten en
    veel plezier onder elkaar hebben.
    Wat geweldig, dat jullie zich met elkaar zo inzetten voor de school.
    We hopen, dat jullie ook mogen genieten van het uitje en zien al uit naar jullie volgende verslag.
    Doe de groeten aan Mark en Janneke en aan onze allerliefste kleindochter Loïs in Ethiopië.

• 10 Oktober 2014 - 23:31

Joán En Marja:

Wat leuk geschreven

• 12 Oktober 2014 - 22:35

Ciska:

Vandaag de link van jullie blog doorgekregen! Vandaag dus heel wat kunnen lezen en zien! Mooi om te zien wat voor werk jullie doen! Geniet nog van de bijzondere mensen met elkaar en de bewoners daar! Veel plezier! Groeten van de Schapedrift!

• 13 Oktober 2014 - 09:02

Ds. A.T. Van Blijderveen:

HOi allemaal,
    fijn te lezen, we bidden voor gezondheid en zegen, benieuwd hoe het verslag van de zondag eruit ziet...
    Gods zegen en tot binnenkort, jullie predikant en broeder.

• 13 Oktober 2014 - 19:53

Adriaan:

Goed om steeds jullie belevenissen te lezen. Geniet nog van de laatste dagen door. Vergeten jullie niet Anke een Heerlijke verjaardag te bezorgen!

• 13 Oktober 2014 - 20:26

Herman En Suus:

Hallo allemaal;
    We hebben met grote belangstelling jullie belevenissen gelezen.
    Heelveel zegen voor de laatste dagen daar.
    Anke alvast hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!
    H.gr.Suus en Herman.

• 13 Oktober 2014 - 21:34

Martin En Anja De Beer:

Geniet van het prachtige Ethiopische land en de heerlijke enjera! Mooi om jullie verslag steeds te kunnen lezen.
    Heel veel zegen gewenst deze laatste dagen. Doe de groeten van ons aan Mark, Janneke en Lois
    Hartelijke groet, Martine en Anja de Beer

• 14 Oktober 2014 - 06:44

Sandy:

Wat een mooie verhalen!! Erg leuk om na te lezen. Hier aan de rivierdijk alles goed!! Nog een paar mooie dagen met elkaar!! Groeten uit hardinxveld.