Eerste verslag vanuit Ethiopië - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Werkgroep Ethiopie - WaarBenJij.nu Eerste verslag vanuit Ethiopië - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Werkgroep Ethiopie - WaarBenJij.nu

Eerste verslag vanuit Ethiopië

Door: Klaas en Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Werkgroep Ethiopie

06 Oktober 2014 | Ethiopië, Debre Zeyit

Dames en heren!

Daar is hij dan. Een eerste blog van deze reis. Hier zullen we jullie op de hoogte houden van al onze Afrikaanse avonturen.

Onze lange reis begint in Hardinxveld, waar we verzamelen bij Leen en Bets. Nadat we de koffers nogmaals hebben gewogen, worden we door enkele ouders en (jarige) echtgenoten op Schiphol gebracht. Daar komen al onze 22 koffers –afgeladen met stroopwafels en waar nog ruimte wat persoonlijke bezittingen – goed door de douane. De piloot van Egyptair heeft het vliegen goed in de vingers. En dat is te merken. Zonder vertraging maken we een tussenlanding op Caïro. Dit komt ons goed uit, want nu hebben we even de tijd om de benen te strekken. Het is inmiddels een uur of 10: tijd voor een borrel! Het is gezellig met de groep en de tijd vliegt. Iets wat ook bijna gaat vliegen, is ons vliegtuig naar Addis. Dus rekenen we snel af en gaan naar de gate. Hier komt een zeer behulpzame eigenschap van Harmen naar boven: een geheel in boerka gehulde vrouw de bus in helpen. Met al haar bagage en twee dochtertjes.

In tegenstelling tot twee jaar geleden zijn er minder jankende kinderen aan boord, dus lukt het iedereen een oogje dicht te doen. In mum van tijd –ahum – komen we aan in Addis Ababa. Het is rustig op het vliegveld en alle stempeltjes op het paspoort zijn zo geregeld. We zijn blij dat de juiste koffers over de bagageband voorbij komen. We laden onze spullen op karretjes en gaan naar de douane. Hier moet alleen Siemen’s koffer open voor controle. De rest brengt gelukkig geen problemen met zich mee!

In een bijna lege aankomsthal ontvangt Mark ons met open armen. Het volgende vliegtuig landt hier pas om 8 uur – 4 uur later. Vandaar de rust! Op de parkeerplaats maken we kennis met onze buschauffeur: Abbebe. Waarom hij zo heet, weten we niet. Misschien omdat de bus zo klinkt? Abbebebebebebe. Dat we in Afrika zijn, merken we al gauw aan de hobbels en kuilen op het laatste deel van onze lange reis. Aangekomen bij het hotel kunnen we weer verder met onze nachtrust. Na deze gebroken nacht gaan we na ons ontbijt naar Mark en Janneke om de school te bekijken. Er is veel te zien. Ook voor de groep mannelijke veteranen onder ons die 2 jaar geleden al voet aan wal hebben gezet. In tussentijd is er veel veranderd en bij gebouwd. Tijdens de rondleiding over het schoolplein krijgen we direct een lesje Amhaars van Loïs. Sommigen van ons leren hun naam schrijven. Teus wilde dit ook graag, maar kreeg van Loïs te horen dat ze de “eu” hier niet kennen. Daarom wordt hij vanaf nu Toos genoemd.

Tijdens de rondleiding in het nieuwe gedeelte vermaken Anke en Loes zich met de kinderen uit de buurt. Of de kinderen vermaken zich met Anke en Loes? Dit laten we in het midden. Een nieuwe voorziening is een wateraftappunt aan de achterkant van de school. Hier kunnen de buurtbewoners die geen water hebben, tussen 10 en 12 en 15 en 17 uur gebruik van maken. Er staat daarom een flinke rij vrouwen met jerrycans te wachten. Ondertussen zijn de fotografen onder ons druk met fotograferen van kinderen, die dit resultaat maar al te graag terug willen zien; en hier vervolgens hard om lachen. We hebben nog een poging gewaagd uit te leggen dat dit in Nederland een ‘selfie’ wordt genoemd, maar dit kwam nier helemaal aan. Geloof ik.

De zon gaat inmiddels onder. Zoals we weten van onze vorige reis, gaat dit in een rap tempo. Daarom wordt het tijd om te bedenken waar we ons avondeten willen nuttigen. Hier zijn we al snel uit: pizza! We activeren onze buschauffeur en rijden terug naar Debre Zeit. Omdat we met een grote groep binnen komen, worden er snel een paar tafels tegen elkaar geschoven. We zien er waarschijnlijk hongerig uit. want zonder iets te zeggen, krijgen we een menukaart voor onze neus. Deze zit vol Engelse spelfouten. Zo heeft Toos een “Papersteak” besteld en stond er “Gordon bleu” op de kaart. (Wat een giller!) De keuken is niet op een groep van dit formaat berekend. Dit merken we als we in etappes aan het eten zijn. Loes, Iris en Mirjam krijgen hun pizza als de rest al uitgegeten is. Het smaakt er niet minder om. We spelen nog een spelletje en dan vindt iedereen het wel tijd voor een nachtje zonder tussenlandingen.

’s Ochtends horen we al heel vroeg een grote groep mensen zingend en klappend door de straat gaan. Het is ‘Ircha’: een oud offerfeest waar helaas nog heel veel mensen op af komen. Het is een druk op straat. Er zijn ineens verkeersregelaars actief en dat merk je aan het getoeter van de auto’s. Dat is merkbaar minder vandaag. De weg waar normaal de kerk is, is vanwege het feest nu afgesloten. Daarom is wordt er kerk gehouden op de school bij Mark en Janneke. Er preekt een Amerikaanse dominee die we nog wel kennen van onze vorige reis. Na de dienst drinken we koffie bij Mark en Janneke in de tuin. 's Middags doen we spelletjes in de tuin. We eten met elkaar soep, broodjes en verschillende soorten wraps. De ouders lopen 's middags een flink rondje in de omgeving en hebben zo weer een prachtig stukje Afrika ontdekt. Leen was uiteraard al vaker in Afrika geweest, maar dit stukje had hij nog niet gezien!

Wij (Klaas en Mirjam) willen beginnen met bloggen. Helaas is de stroom uitgevallen en moeten we ouderwets met pen en papier beginnen. Het duurt helaas een tijd voordat we internetverbinding hebben, maar het resultaat zien jullie hier. Qua blog doen we het deze keer dus ietsje anders. Vorige keer schreven we deze met elkaar, maar vanwege de grootte van de groep schrijven we om de beurt een keer. Volgende keer kunnen jullie een mooi verhaal van Robert en Harmen verwachten.

Hartelijke groeten uit Ethiopië namens de hele groep!

• 06 Oktober 2014 - 10:56

Manon:

Fijn om te lezen dat het goed gaat met jullie. Veel succes en plezier
    Met zn allen:)

• 06 Oktober 2014 - 11:07

Fam Baars:

Fijn van jullie te vernemen dat alles goed gaat. Geniet ervan en veel plezier ! O & O Baars
    tot horens.

• 06 Oktober 2014 - 11:27

Mark Gerritsen:

Beste mensen die in Nederland zijn achtergebleven,

Op de achtergrond hoor ik twee schuurmachines die door Anke en Toos (dat is Teus) vakkundig worden bestuurd. In ons huis draait de naaimachine op volle toeren. De hele personeelskamer ligt overhoop omdat er zonodig nieuwe kabels moeten worden getrokken. Ondertussen wordt er geschuurd en geschilderd en koffie gezet en gedronken.
    Jullie horen het wel: wat een actieve, enthousiaste groep mensen.
    Bedankt dat jullie hen twee weken willen afstaan ten nutte van onze school. Geweldig!!!

Hartelijke groeten van Mark en Janneke

• 06 Oktober 2014 - 11:29

Thijs En Marloes:

Volgens mij heeft ons vorige berichtje het niet gedaan. Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad. Wij kijken nu al uit naar de volgende post! :-) Veel plezier en succes daar nog.

• 06 Oktober 2014 - 11:29

Thijs En Marloes:

• 06 Oktober 2014 - 11:52

Magda:

hèhè eindelijk de blog we zaten met smart te wachten ;-]
    geweldig jullie ervaringen te lezen, en zo op te merken dat jullie het goed hebben met elkaar.
    fijn om zo met elkaar wat te kunnen betekenen voor je naaste.
    veel werkplezier mensen.

groeten voor allemaal.

• 06 Oktober 2014 - 11:57

Fam. De Rover:

Wat leuk om Anke en Loes daar tussen die kinderen te zien; helemaal in hun element! Fijn dat de reis goed is verlopen. We wensen jullie een hele goede tijd toe!

Groetjes familie de Rover.

• 06 Oktober 2014 - 12:28

Janneke:

Wat leuk om te lezen...en om te zien.

• 06 Oktober 2014 - 12:38

Anita:

Erg leuk om jullie eerste blog te lezen! Veel succes met alles en tot de volgende blog!

• 06 Oktober 2014 - 12:49

Tim Leeuwestein:

Leuk om deze blog te lezen. Door mijn bezoek aan Uganda eerder dit jaar lees ik dingen die erg herkenbaar zijn. Superleuk en een erg goed opgestelde blog.

Succes daar!!!

• 06 Oktober 2014 - 13:09

Kees Droger:

Een mooi begin. Succes verder!

• 06 Oktober 2014 - 13:10

Caroline Koekkoek:

super leuk verhaal weer, erg leuk om te lezen! Fijne tijd met elkaar!

• 06 Oktober 2014 - 13:15

Willeke Ambachtsheer:

Fijn jullie verhaal te lezen. Ook erg mooie foto's. Warme groeten uit een wat kouder Nederland.

• 06 Oktober 2014 - 13:33

Willy:

Nou leuk hoor,ben ik al ruim 37 jaar met Teus getrouwd,komt tie als Toos terug,t is toch niet te geloven.
    Heel erg leuk het verslag,en ik kijk al uit naar het volgende.Heb een hele fijne tijd met elkaar, maar met al die leuke mensen komt het helemaal goed.

• 06 Oktober 2014 - 13:45

Dries:

Beste werkers,

Hallo hier een groet uit Hardinxveld
    Het is wat somber weer hier, verder ga het hier goed, ik wens jullie een goede tijd toe.
    Ik hoop dat alle werkzaamheden die jullie van plan zijn te doen, mag realiseren.
    Pas goed op elkaar, veel sterkte in alles, namens alle diakenen.
    Gr. Dries

• 06 Oktober 2014 - 13:47

Siem:

Heel mooi om jullie bericht te lezen,wel een onderneming,foto,s zijn ook mooi,groeten groeten uit
    Jacobsweer

• 06 Oktober 2014 - 15:26

Jedidja:

Hee grote neef en Mirjam,
    Wat tof om te lezen!
    Na ons Uganda avontuur is alles beter voor te stellen.
    Veel succes en zegen. :)

• 06 Oktober 2014 - 15:49

Ria Hogervorst-Smit:

Wat een leuk verslag, via mijn zus jullie link gekregen, ik ga jullie volgen op deze avontuurlijke reis.
    Enne ja om nu ineens een zwager te hebben die Toos heet, ik weet niet hoor of ik daar aan kan wennen, als hij zijn eigen maar niet als een Toos' gaat gedragen dan valt het wel mee denk ik. Jongelui heel veel plezier met elkaar en ik kijk uit naar het volgende verslag.

• 06 Oktober 2014 - 15:56

Maartje:

Fijn om te horen dat alles goed gaat!
    Afrikaanse kinderen zijn altijd leuk Loes en Anke ;) dat merkte ik in Ghana ook!
    Veel plezier!

Maartje

• 06 Oktober 2014 - 16:27

Lia Kraaijeveld:

Hoi allemaal, fijn om jullie verslag te lezen. Alle goeds gewenst en veel werkplezier. Kijk uit naar jullie volgende bericht. Hoef me toch geen zorgen te maken over Toos? Groet vanuit de Oranjestraat! Kusje voor mijn zusje.

• 06 Oktober 2014 - 18:40

Gretha Vande Berg:

Hoi allemaal,
    De hartelijke groeten aan mijn broer..te name ..nu Toos. Geweldig. Op je "oude"dag nog een naams verandering. Die houden we erin. Allen succes gewenst. Groet van Gretha van den Berg-Verheul

• 06 Oktober 2014 - 18:45

Emmy:

Hallo allemaal, leuk om jullie verslag te lezen, heel veel werkplezier.
    We blijven jullie volgen.
    Groetjes van Roel Lennart en Emmy

• 06 Oktober 2014 - 19:31

Opa:

Werk ze, en een fijne tijd met elkaar

• 06 Oktober 2014 - 20:08

Conny Stam:

Leuk om te lezen, groetjes aan iedereen en een extra lieve groet voor Loes!!!

• 06 Oktober 2014 - 21:37

Joán En Marja Sluimer:

Fijn dat alles goed gaat! Fijne tijd met elkaar!
    Groetjes, Joán en Marja

• 06 Oktober 2014 - 22:17

Marcel:

Speciaal even een bericht voor Loes.
    Loes weet jij dat Nico al bij het leugen bankje op de sluis gesignaleerd is en dat hij de kant en klare maaltijden bij de appie al uit zijn hoofd weet?!
    Wij houden het wel een beetje in de gaten!

• 06 Oktober 2014 - 22:17

Martin De Beer:

Bedankt voor jullie geweldige inzet.We genieten van de blog en de foto's

• 06 Oktober 2014 - 22:37

Nico:

Speciaal voor Anke: weet jij al dat je kinderen onder een kleedje moeten slapen terwijl het hier geen Afrika is! Wij (van 24) houden het ook wel een erg beetje in de gaten!
    Speciaal voor Harmen: schoondochter met burka en kinderen is geen probleem. Met burka heb je gelijk onderdak (tent) en nageslacht is reeds verzekerd.

Dat wordt wel leuk bloggen zo met z'n allen! Klaas en Miriam: super leuk verslag!
    Benieuwd naar de volgende. Veel plezier met elkaar!

• 06 Oktober 2014 - 23:01

Jan Van De Timmerploeg En Nellie:

Morgen zullen we bespreken of Toos geaccepteerd wordt in de timmerploeg!
    Succes en heb een fijne tijd met elkaar
    We zien uit naar het volgende verslag

• 07 Oktober 2014 - 09:18

Ton ( Van Lia ):

Dank jullie wel voor het eerste verslag. Zo te lezen hebben jullie het goed naar de zin met elkaar.Zorg goed voor elkaar in die heel andere wereld. Loopt Teus (Toos) al in een rokje? Hoop dat jullie een heel fijne tijd hebben daar en ook kunnen genieten van natuur enz. Loes, ik heb "zusje"net afgeleverd in Zwijndrecht en denk dat ze nu aan het zagen zijn. Allemaal de hartelijke groeten uit de Oranjestraat.

• 07 Oktober 2014 - 11:37

Anita Ijzerman:

Leuk verslag! Ik lees niets over enge insecten, gelukkig. Zijn ze allemaal op de vlucht geslagen voor jullie?
    Veel succes met klussen deze week!

• 07 Oktober 2014 - 17:55

Suus IJzerman:

hijzerman@hetnet.nl
    Harmen ,je vader ziet het al helemaal zitten Wij wachten met spanning af
    Goed dat je ma er bij is.
    Veel sterkte allemaal, en de Hgr van ons,

• 07 Oktober 2014 - 22:39

Aart Van Dijk:

Fijn te lezen dat jullie goed zijn aangekomen, een fijne tijd met elkaar.
    Allemaal de groetjes.

Aart.

PS. bericht voor Toos, de pepermuntjes zijn op.

• 08 Oktober 2014 - 22:16

Albert En Gera :

Hallo allemaal.

Wat een leuk reisverslag.
    Loes en Anke wat een leuke foto met de kinderen.
    Wij wensen jullie veel plezier en succes.

Groeten Albert e Gera

• 09 Oktober 2014 - 17:13

Arie Van Harten:

Leuk verslag. Veel succes en heel veel plezier. Groetjes Arie en Marry

• 11 Oktober 2014 - 12:08

Margo:

Hallo allemaal,

Wat leuk om jullie verslag te lezen. geniet nog heerlijk een weekje. Loes en Anke, schattige foto. En Harmen....ben benieuwd waar je mee thuis komt

Liefs

Oom Maarten en tante Margo